Sunday, July 17, 2011

Dulu & Sekarang

Dulu...
Arwah mak aku selalu pesan, jaga tingkah laku dan hormat orang lain terutama yang lebih tua. Jangan susahkan orang lain, berusaha dan berfikir. Abah aku pulak selalu sangat cakap jangan ikut perangai buruk orang lain.

Arwah mak pernah cakap cari jodoh yang baik-baik. Jangan berkawan dengan orang tak tentu hala. Dia juga selalu pesan adik beradik jangan bergaduh.

Kawan aku dulu pernah bergurau - nak ajak aku keluar macam nak bawak anak dara keluar. Sebab kawan aku kena datang rumah dan mereka semua harus kenal dengan mak dan abah. Hehehe. Memang lucu tapi aku tak kisah sebab aku tak harus sorok apa jua dari mereka. Ibu aku pernah bertanya - adakah aku merokok? Aku jawap ya. Jika aku hendak berbohong senang saja sebab aku tahu helah dan cara mengelak dari dikantoikan. Tapi melihat ke wajah mak - aku tak sanggup berbohong.

Mak aku pernah menangis sebab aku tidur di rumah kawan tanpa memberitahunya. Aku terlalu sesal dan aku berjanji yang itu adalah kali pertama dan terakhir mak akan menangis sebab perangai aku. Dan ya , aku kotakan janjiku itu.

Syukur sebab aku sentiasa berpegang pada nasihat mereka. Ya, tika remaja aku pernah buat perkara yang tidak disukai mereka tapi aku tidak pernah jadikan semua itu sebagai habit aku.

Sekarang...
Syukur aku adalah seorang yang hormatkan orang lain. Aku respek orang yang lebih tua. Aku tak kata aku tak pernah susahkan sesiapa sepanjang 30 tahun aku di dunia ni, tapi Insya Allah aku tak akan lupa semua itu. Masa aku remaja aku berkawan dengan pelbagai jenis orang dan ragam...alhamdullilah aku tetap aku.

Aku bersyukur mak selalu pesan cari jodoh yang baik - pada aku itu umpama doa. Dan hari ini jodoh aku memang baik. Sebagaimana aku itulah dia. Tiada yang sempurna dalam dunia ini tapi itulah yang terbaik.

Aku cakap semua ini bukan nak angkat bakul jauh sekali nak heboh apa jenis aku ni. Tapi aku kesal, sedih, kecewa dan hiba bila mengenangkan ramai lagi di luar sana yang tidak menghargai ibu bapa mereka. Ibu bapa yang memberi panduan, nasihat dan sokongan itu diperlekehkan. Ramai lagi di luar yang melayan teman mereka jauh lebih baik dari ibu bapa. Susahkan ibu tidak mengapa yang penting hati teman harus dijaga. Ramai yang sudah besar panjang tapi masih susahkan ibu bapa yang sudah tua. Mana kesedaran kita Sedarlah semua yang kita juga akan merasai tua. Insaflah dan hargai mereka. Sayangi dan belailah mereka selagi mereka masih ada.

Jangan menunggu pada 1 Syawal saja untuk kita mencium keduanya. Malu? Dengan hanya senyum pada mereka saja sudah terlalu besar pahalanya apatah lagi jika mencium tangan, pipi atau dahi. Jangan malu untuk tunjukkan kasih kita, sayangnya kita kepada mereka.

Hargai ibu bapa kita sementara mereka masih ada. Jika mereka pergi tiadalah pengganti dan tika itu barulah kita akan rasa betapa kosongnya hidup kita.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Love shoes? Join us today at Kasut Kasut DotCom.

Looking for a wedding photographer?

biz card

Followers

Popular Posts

Search This Blog

Blogs

Powered by Blogger.

Social Icons

Featured Posts