Sunday, July 26, 2009

Isma Halil - DJ radio terbaik di Malaysia



Belek punya belek kandungan cakera kerasku, ada beberapa fail cerita seram empunya insan bernama Isma Halil. Aku rasa ramai yang kenal Isma Halil - kecuali pendengar radio muda. Malam-malam, tika bosan aku akan memainkan fail itu melalui telefon bimbit...umpama mendengar radio secara langsung.


Isma Halil - aku tak berapa mengenali 'brother rock' ini. Aku mula mendengar celoteh beliau mulai tahun 1998 tak silap aku. Tidak dapat diingat stesen mana, tapi aku tau Isma pernah bersama THR dan RFM...dan radio Muzik kalau aku tak silap.

Bagi aku Isma adalah DJ radio terbaik pernah aku dengar. Sampai ke hari ini, walau pelbagai rupa bentuk dan perangai DJ baru muncul macam cendawan tumbuh selepas hujan, tiada satu pun berjaya menarik perhatianku sebagaimana aura Isma Halil. Isma Halil terlalu istimewa. Dia lain dari yang lain.

Antara segmen kegemaran ramai ialah Rockerena (betul ke aku eja?) dan Kisah Seram. Memang segmen ini amat top satu tika dulu. Masih kuingat tika ku di UiTM dulu, tiba masa segmen seram ke udara, satu bilikku akan berkurung mendengar segmen ini. Lampu dipadam dan masing-masing berkelubung atas katil masing-masing - menimbulkan rasa seram dan menghayati satu demi satu kisah seram dari pemanggil. Itu lah penangan Isma Halil kepada ku dan teman-teman.

Bila tiba Ramadhan, setiap malam juga pabila tiba masa bersahur , tika itulah segmen kisah benar bermula. Arwah ibuku juga gemar dan akan mendengar setiap malam. Kisah-kisah benar yang begitu menyayat hati dan penuh tauladan sering mengundang rasa sebak, duka dan kekadang benci kepada hati pendengar. Memang terlalu istimewa segmen kendalian Isma Halil.

Isma Halil juga yang aku tahu, satu-satunya DJ yang mengambil panggilan secara 'live' dalam setiap panggilan - tanpa sebarang tapisan. Itu yang membuat ia begitu menarik. Kekadang panggilan memaki hamun diterima dan didengar oleh semua pendengar. Isma adalah DJ yang tegas - tidak suka pendengar berbohong atau kurang ajar. Jika ada, di situ juga Isma akan 'mengajar' pemanggil nakal itu. Itulah kekadang pemanggil itu kembali mendail dan mencarut ke udara. Tetapi, itu yang membuatkan segmen itu menarik. Terlalu realiti dan jujur.

Sekarang Isma telah menghilang dan tidak bersama lagi stesen-stesen radio terkemuka - dek sebab-sebab yang tidah diketahui. Kali terakhir aku dengar - dia bersama Radio Melaka. Ramai tahu Isma membawa diri - bukan kerana takut, tapi bosan, jelik dan meluat dengan karenah-karenah bos-bos stesen radio. Ini hanya teori orang ramao - sebab utama hanya Isma yang tahu.

Isma ada merakamkan album. Aku berjaya mendapat salah satu di laman Youtube. Antara lagu popular beliau adalah Minah Kilang. Isma juga ada banyak 'tagline' , antaranya Kita kawan-kawan takmau lawan, mintak maap Malaysia, kulit durian, dan banyak lagi. Tapi yang paling 'best' bagi aku - 'tagline' pembuka bicaranya yang panjang berjela. Dari utara ke selatan, dari barat membawa ke timur...asslamualaikum pakcik-pakcik, makcik-makcik, abang-abang, kakak-kakak, adik-adik.......... terlalu panjang untuk diingat.

Kepada Isma Halil, jika boleh kembalilah bersiaran. Pasti ramai peminat anda menantikan kemunculan anda kembali. Radio-radio sekarang terlalu bosan segmennya. THR makin dilupakan...RFM dah berkubur. Entahlah.



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Love shoes? Join us today at Kasut Kasut DotCom.

Looking for a wedding photographer?

biz card

Followers

Popular Posts

Search This Blog

Blogs

Powered by Blogger.

Social Icons

Featured Posts