Thursday, June 18, 2009

Emo + Ego = Bodoh?

Anda emo? Anda ego? Siapa tak pernah emo...tiada manusia yang tiada egonya. Semua perasaan yang wujud datang dari Yang Esa dan ia ada baiknya kalau diguna dengan baik dan dah tentu akan menjadi buruk jika disalahguna.
Salah guna? Macam mana tu....? Kita manusia seindah ciptaan-Nya. Kita punya akal. Kita ada fikiran. Gunakan sebaiknya. Emo dan ego itu satu perasaan...yang juga boleh dikategorikan sebagai nafsu. Nafsu lawannya akal. Allah beri kita semua otak yang sama, tiada kurang, tiada lebih. Terpulang pada kita nak mengikut nafsu atau berfikiran waras, rasional dan logikal yakni berakal. Namun ramai telah yang tewas. Emo tak tentu pasal. Ego tak kena tempat.
Orang tegur sikit nak emo...tak dapat itu ini emo...dan kadang kadang yang lucunya, makanan lambat dihidang pun nak emo. Memang lucu kan. Tapi ini lah manusia. Seringkali akal ini tidak dapat menerima alasan emo sebegini. Logikkah bertuankan amarah atas alasan sebegitu rupa?
Berbicara tentang ego, kebanyakkan mereka yang ego ini adalah mereka yang bijak. Mengapa? Sebab mereka rasa mereka lebih bagus dari orang lain. Merekalah hebat, merekalah betul, merekalah pandai, semuanya mereka dan keluarga mereka. Tapi mereka tidak sedar, bijak mana pun mereka, ada bodohnya mereka. Terlalu mengikut perasaan. Harga diri terlalu mahal. Pentingkan diri sendiri.
Insan egois ini sukar meminta maaf. Bukan setakat sukar, memang takkan minta maaf - kecuali sudah terhantuk baru nak tengadah (itu pun kalau sedar..kalau tak?) Mereka rela tidak bertemu sapa. Sanggup bertahun tak bertegur sapa. Gemar bermasam muka. Lebih suka memencilkan diri. Sampai mereka lupa siapa diri mereka. Lupa asal usul. Di mana kedudukan mereka. Maruah dan harga diri memang patut dipertahankan, tetapi biarlah di tempat, masa dan situasi yang betul.
Emo?Ego? Kita tak suka bila teman atau keluarga kita emo dan ego. Tapi kekadang hingga lupa yang kita pun dua kali lima. Beringatlah kita siapa kita. Mana asal usul kita. Alhamdulillah. Aku bersyukur sesyukurnya kerana sebagai insan yang lemah dan rapuh, aku masih mampu mengawal emoku dan menepis egoku...walau terkadang aku tewas jua...namun aku tidak pernah membiarkan akalku tewas terus.
Tiada ubat bagi emo dan ego. Hanya diri kita yang bisa mengubatinya sendiri. Fikir sedalamnya. Perhalusi tiap tindakan. Gunakan akal yang dianugerah sebijaknya. Jangan biarkan nafsu menang. Berpijaklah di bumi yang nyata.
Jika anda bertuankan emo dan ego, ingatlah formula ini.
Emo + Ego = BODOH

1 comments:

  1. berpijak arr pada bumi yg nyata..nice..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Love shoes? Join us today at Kasut Kasut DotCom.

Looking for a wedding photographer?

biz card

Followers

Popular Posts

Search This Blog

Blogs

Powered by Blogger.

Social Icons

Featured Posts