Thursday, October 1, 2009

Gaji amah RM 25 sejam?

Antara topik yang menjadi perhatian aku bulan lepas. Aku tidak pasti jika ia telah dikuatkuasakan atau belum, tetapi adakah ini satu keputusan yang bijak? RM25 sejam bagi aku terlalu tinggi dan mewah untuk seorang amah dari Indonesia. Aku kira jika seorang amah bekerja 5 jam sehari untuk 20 hari sebulan, gajinya RM2500. Ini jauh melebihi gaji sesetengan pekerja awam kita. Adakah ini adil? Itu baru 5 jam, kalau sehari 10 jam? Bayangkan betapa mewahnya kehidupan amah-amah Indonesia ini. Patutlah begitu ramai nak sangat ke Malaysia, kerana ada orang sini yang begitu membela nasib mereka sehingga lupa kepada warga sendiri.

Persoalannya wajarkah perkiraan ini? Tanpa sebarang pendidikan dan hanya tahu mengemas rumah dan memasak secara lebih kurang, dibayar beribu sebulan? Aku pasti ramai warga kita di luar sana yang sakit hati dan pedih mendengar berita ini. Jika benar hendak diberi RM25 sejam, lebih baik dicari warga kita sendiri menjadi pembantu. Sekurangnya wang itu mengalir kepada orang sendiri. Mengapa tidak ditubuhkan agensi pembantu rumah warga Malaysia sahaja? Aku yakin orang Malaysia lebih gemar bekerja dengan orang sendiri dari orang asing.

Mungkin orang yang memberi cadangan ini adalah mereka yang berada. Tidak punya masalah tentang wang. Jika RM50 sejam pun mereka mampu bayar. Sangat mementingkan diri dan pendek akal.

Aku yakin makin ramailah warga wanita kita yang berhenti kerja semata menjaga rumah dek tak tahan dengan gaji amah yang tinggi Sudahlah diberi cuti sehari dalam seminggu, sekarang mahu dinaik gaji. Amat mengarut!!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Love shoes? Join us today at Kasut Kasut DotCom.

Looking for a wedding photographer?

biz card

Followers

Popular Posts

Search This Blog

Blogs

Powered by Blogger.

Social Icons

Featured Posts