Tuesday, August 4, 2009

Lagi lagi demontrasi...

Depa takde kerja lain ke? Tak puas hati merusuh...tak suka mengamuk. Kalaulah anak-anak korang protes dengan sikap korang sebagai mak ayah, dengan bersepanduk menyindir korang di depan jalan rumah korang, apa korang rasa? Korang peduli apa kan, sebab korang tak rasa benda-benda sebegitu.
Dahla majoriti adalah manusia sebangsa dan seagama dengan aku...malu aku! Bangsa lain ketawakan kita...korang tak tau ke? Ke saja buat tuli? Hati dah sekeras jalan tar depan Sogo? Semangat berkobar bak bara puntung rokok korang - tapi dibuat di tempat yang tak betul. Saja mencari masalah.
Mungkin mereka ini tak pernah rasa susah. Jadi apabila ada tak puas hati dengan kerajaan, mogok, merusuh, demontrasi - bila negara dan ditimpa musibah bak Palestin baru mereka ini sedar...bertuahnya hidup mereka.
Pakcik-pakcik separuh abad berkopiah dan makcik-makcik - lebih baik pakcik/makcik luangkan masa dengan anak cucu di hujung minggu. Makan cokodok atau goreng pisang di rumah dari berpanas melanggar peraturan tak bertempat. Pergi bersembang di kedai kopi lepas balik dari surau lagi bagus.
Pelajar-pelajar IPT - patut dibuang saja dari kolej. Tak mengenang jasa. Biasiswa, pinjaman, tempat belajar kerajaan sediakan, tapi menentang balik. Persis anak sekolah derhaka kepada mak ayah yang membela dan menyekolahkan. Kalau anda malas belajar sekalipun, jangan la sampai susahkan orang lain. Anda bermasalah sudah, jangan tarik orang lain.
Tak kesian ke kepada peniaga-peniaga yang tak pasal-pasal kena tutup kedai dek perangai tak senonoh korang? Korang peduli apa kan. Bukannya mak ayah korang ada buka kedai kat situ. Betul tak? Dah tu siap kata , salahkan kerajaan sebab peniaga terjejas. Kenyataan paling bodoh pernah aku dengar di alam cakerawala ini. Korang yang bertempik macam orang kena rasuk, korang yang mengganas macam Hulk hilang akal, korang yang berkumpul berarak macam kambing keluar kandang...korang kata salahkan kerajaan? Kalau lah polis negara ini macam polis luar negara, pasti beratus daripada korang ambil MC sebab kena belasah ngan belantan. Tapi kalau kena pun memang padan muka.
Sudah sudah la dari menjadi boneka. Cukup cukup la menjadi lalang. Ingat Allah. Ingat keluarga. Ingat diri sendiri. Kalau otak tu tak boleh berfikir, tak tau aku nak cakap apa...nak samakan dengan otak lembu, nanti marah pulak.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Love shoes? Join us today at Kasut Kasut DotCom.

Looking for a wedding photographer?

biz card

Followers

Popular Posts

Search This Blog

Blogs

Powered by Blogger.

Social Icons

Featured Posts